نهم مرداد ماه، روز ملي اهداي خون
واحدبسیج دبیرستان نرجس دختران فاطمه
حوزه بسیج شهید مطهری -شهرستان برخوار اصفهان

جمع آوري خون از داوطلبانِ اهدا، و آماده سازي آن براي نجات بيماران و مصدومين، ايجاد پايگاه در بيمارستان ها و واحدهاي سيار و ثابت جهت تهيه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت براي اهداي خون به هنگام ضرورت و توزيع خون و فرآورده هاي آن به مراکز درماني و بيمارستان ها از جمله کارهاي سازمان انتقال خون ايران مي باشد. طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بين 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه کيلوگرم، حدود پنج و نيـم تـا شـش ليتـر خون دارد و با اهداي 250 سي سي تا 450 سي سي از خون خود، نه تنها سلامتي خود را به مخاطره نمي اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتي خود، نجات بخش زندگي ديگري نيز خواهد شد. اهداي خون همچنين مي تواند در کشف بيماريهاي نهفته در اهدا کنندگان کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم مي تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

   بدون ترديد خون پديده اي بسيار پيچيده است كه انسان نمي تواند ادعا كند كه به تمام ويژگيهاي اين ماده واقف شده است. خون در حركتي پيوسته و بي وقفه مسيري در حدود 121 هزار كيلومتر را در بدن آدمي مي پيمايد تا به جريان زندگي دوام بخشد. چنين مسيري طولاني تر از مجموع خطوط هوايي همه شركت هاي هواپيمايي جهان است.

   خون بافت زنده اي است كه در آمد و شد دائمي خود به شصت ميليارد سلول بدن سركشي مي كند و ضمن  جمع آوري مواد زايد سلولها، ‌مواد لازم را براي ادامه حيات و فعاليت در اختيارشان قرار مي دهد. برخلاف تصور، ‌خوني كه در رگهاي آدمي جاري است يكنواخت و بدون تغيير و تحول نيست و بدين لحاظ است كه خون را بافت زنده مي شناسند. مثلا به فاصله يك چشم برهم زدن حدود يك ميليون و دويست هزار سلول قرمز به پايان عمر صد و بيست روزه خود مي رسند و در همين زمان مغز استخوان به همان تعداد سلول قرمز توليد مي كند و آنها را وارد جريان خون مي سازد.

   استخوان ها در طول زندگي انسان حدود پانصد كيلوگرم سلول قرمز توليد مي كنند و هر سلول تا پايان عمر خود هفتاد هـزار بـار از قلـب بـه نقـاط مختلـف بـدن سفـر مي كند. در مرحله نخست قلب مانند تلمبه خون را به اندامها و بافت ها مي رساند. جاري شدن خون در رگ ها به صورت موج هايي متناوب و مجزا است و وظيفه تنظيم حركت خون نيز به شاهرگ ها واگذار شده است. در چنين شرايطي خون به تمام بدن مي رساند. فشار خون در انتهاي مسير به صفر مي رسد و به همين سبب ورزش موجب تسريع گردش خون مي گردد.

 

 

 

 

   ضرورت اهداي خون

   خون سالم، نجات دهنده زندگي است. همه روزه، در سراسر جهان بسياري از افراد به خون و فرآورده هاي خوني نياز پيدا مي کنند، بطوري که از هر سـه نفـر مردم دنيا، يک نفر در طول زندگي احتياج به تزريق خون و فرآورده هاي خوني پيدا مي کند. بارزترين مثال براي موقعيت هايي که در آن نياز مبرم به خون پيدا مي شود عبارتست از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگوني نظير تصادفات رانندگي، سوختگي ها و اعمال جراحي. همچنين خانم هاي باردار در حين زايمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسي که به زردي دچار مي شوند، از جمله ديگر نيازمندان به خون مي باشند. از طرفي بيماران سرطاني که تحت شيمي درماني يا اشعه درماني قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده هاي آن هستند؛ و بسياري از ديگر بيماران نيز ناگزيرند براي بهره مندي از يک زندگي نسبتاً طبيعي براي تمامي عمر به شکل منظم خون يا فرآورده هاي خوني دريافت نمايند، مانند بيماران تالاسمي و هموفيلي.

   در حال حاضر، با وجود پيشرفتهاي چشمگير در زمينه علم پزشکي هنوز هيچگونه جايگزين مصنوعي براي خون ساخته نشده است و فقط خوني که توسط انسانهاي نيکوکار اهدا مي شود، مي تواند جان انسانهاي ديگر را از مرگ نجات بخشد. عدم وجود جايگزين مناسب براي خون، محدود بودن مدت زمان نگهداري خون و فرآورده هاي خوني، هميشگي بودن نياز به خون و فرآورده هاي آن سبب شده تا اهداي خون از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار شود.

   شما ممکن است در تعطيلات نوروزي و يا تعطيلات تابستاني آنقدر مشغول برنامه ريزي براي اوقات فراغت خود و ترتيب دادن مسافرت ها و برنامه هاي تفريحي شويد که در آن روزهاي خاص از اهداي خون غافل شويد، اما هيچگاه نبايد فراموش کنيد که بيماري، سوانح و تصادفات هرگز تعطيل پذير نيستند و مطمئن باشيد که سازمان انتقال خون در کنار بيماران نيازمند، در همه اين روزها، بي صبرانه منتظر حضور شما خواهد بود.

   فوايد اهداي خون چيست؟

   مهمترين فايده اهداي خون، نجات زندگي و كسب رضايت الهي و از فوايد ديگر آن آگاهي از سلامت جسماني مي باشد كه از طريق كنترل هاي زير انجام مي پذيرد:

  • ضربان قلب؛

  • فشار خون؛

  • دماي بدن؛

  • تشخيص كم خوني و نوع گروه خوني.

 

 

 

 

   آيا انتقال خون ايمن است؟

   سازمان انتقال خون در ايران كليه اهداء كنندگان را مورد بررسي قرار مي دهد تا ايمني اهداء كنندگان و دريافت كنندگان تأمين گردد. تمامـي خـون هاي اهداء شده، در آزمايشگاههاي سازمان براي اطمينان از سلامت تحت آزمايشات ذيل قرار مي گيرد:

1-HIV  (ايدز) 2- هپاتيت 3- هپاتيت 4- سيفليس 5- گروه بندي خون

 

 

 

 

   برخي شرايط اهداء خون:

  • حداقل سن 17 سال و حداكثر سن 65 سال؛

  • حداقل وزن 50 كيلوگرم؛

  • فواصل اهداء خون هر 8 هفته يك بار است؛ مشروط بر اين كه تعداد دفعات اهداء در طول يك سال از 4 بار تجاوز ننمايد؛

  • عدم كم خوني كه با انجام آزمايش مشخص مي شود.

 

 

 

 

مصرف كنندگان اصلي خون و فرآورده هاي آن در ايران

1 – بيماران تالاسمي؛

2 – بيماران مبتلا به انواع هموفيلي؛

3 – بيماران دياليزي؛

4 – بيماران نيازمند به جراحي هاي بزرگ (قلب، كليه، مغز استخوان، و زنان)؛

5 – مبتلايان به بيماري هاي خونريزي دهنده؛

6 – نوزادان مبتلا به زردي ناشي از ناسازگاري خون مادر و جنين؛

7 – پيوند اعضاء؛

8 – سوختگي هاي شديد؛

9 – كم خوني هاي مزمن؛

10 – انواع سرطان، به خصوص در مرحله شيمي درماني.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 9 مرداد 1391برچسب:, :: 4:46 :: نويسنده : داوری_فرمانده واحد دبیرستان نرجس

درباره وبلاگ

واحدبسیج دبیرستان نرجس دختران فاطمه (س)
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان واحدبسیج دبیرستان نرجس دختران فاطمه(س) و آدرس basijnarjes.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 199
بازدید کل : 2116
تعداد مطالب : 93
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1


Pichak go Up


استخاره آنلاین با قرآن کریم

فال امروز


IS
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
دریافــــــــت کد

Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر